De taken die voor de afdeling vergunningen uit het werkprogramma voortkomen zijn grofweg te verdelen in een zestal deelgebieden:
- de administratie technische taken van begin (ontvangst opdracht) tot einde (verstrekking gereed product);
- de juridische taken in de begeleiding van de diverse vergunningen processen;
- de vergunningtaken in de behandeling van de aanvrager, die al dan niet leiden tot een (ontwerp)besluit;
- de adviestaken die gevraagd en ongevraagd van toepassing zijn binnen het vakgebied van de vergunningverlener;
- de specialistische vergunningtaken die bovenop de basistaken zijn ingebracht door diverse organisaties;
- de vergunningtaken voor de Majeure risicobedrijven ( Seveso en Rie4 locaties) die voor geheel Limburg worden uitgevoerd.
De medewerkers die deze vergunning taken behandelen, doen dit met hart en ziel, zijn experts in hun vak én hebben oog voor kwaliteit voor de opdrachtgever en de aanvrager. De kwaliteit komt o.a. tot uitdrukking door de kritische prestatie-indicatoren (kpi) die in de begroting zijn opgenomen.
Naast het reguliere werk participeren de medewerkers van de afdeling vergunningen in een aantal interne en landelijke projecten. Voorbeelden van dergelijke projecten zijn o.a. het actualiseren van vergunningen, de landelijke Maatwerk aanpak (vermindering CO2 uitstoot) , aanpak piekbelasting sector industrie (vermindering Stikstof), beoordeling van de (PRTR) milieujaarrapportages van bedrijven, het Programmacollege samenwerking Omgevingsdienst NL – RIVM (try-out ZZS) en het adviseren op diverse relevante beleidsterreinen.